fredag den 21. januar 2011

Et af mine yndlingsrum....



Det rum jeg elsker mest i huset må efterhånden være vores køkken... Det er så bitte lille at enhver kvadratmeter er udnyttet til fulde...
Jeg elsker at lave mad der, eller at se manden lave mad, og jeg elsker vinduet, hvor jeg kan stå ved vasken og kigge ud i haven og holde øje med fuglebrættet, spirerne, buskene og brændestablerne...



Jeg ved, at I har set mit lille køkkenhjørne før, men da jeg for længe siden havde besøg af Julia, fandt jeg ud af, at I læsere måske ikke lige havde så nemt ved lige at gennemskue hvordan det hjørne egentligt slet ikke var et hjørne af mit køkken.... El dvs det ER det jo, nu, men det er faktisk bare bagsiden af det skab som rummer vores køleskab, der er blevet tapetseret, og på den måde pludseligt danner et lille hjørnerum i køkkenet...


Måske du bedre forstår sammenhængen når du ser billedet her? (og ja, du er nødt til at lukke øjnene for halv færdigmalet dør og karm!, det plejer jeg også at gøre!) Hvordan det lille bitte hjørne op af skabet pludseligt er blevet til et lille hyggeligt yndlingssted med plads til både et lille bord med kogebøger og småting, en mindre tallerkenrække (som faktisk også bare er en af de små der i sin tid blev solgt i Rema1000) og IKEA skammel som både kan siddes på og trækkes over, hvis storepigen vil hjælpe til i køkkenet... Og ja, man må sige at kvadratmeterne er ganske meget små i et gennemgangskøkken, som det vi har, men måske så så meget mere overskuelige?


I vores køkken er det eneste høje skab propfyldt til randen med konserves, bøtter, dåser, tallerkener, ting og sager i et stort virvar, og det er lidt skægt at åbne op til så mange ting på en gang, selvom der nok burde blive ryddet bare lidt ud... I mit køkken er der altid pistacie nødder som jeg har en helt ustyrlig hang til, der er næsten altid karse og frisk basilikum, og så er der for det meste ryddet op, måske pga den lille plads, og det faktum at vi har opvaskemaskine, som jeg for alt i verden ikke ville undvære...

Jeg er vild med alle de fine køkkenting jeg/vi efterhånden har fået samlet, både købt og brugt, og at alle tingene kan være både smukke og anvendelige på samme tid...

Og så har vi både et mandekøkken og et damekøkken, på den måde at forstå, at manden fylder det med gode kokkeknive, pander, radio, kroge til sager under hylden og kæmpe spækbræt, mens jeg fylder det med småt nipset keramik, porcelæn, farverigt plastic og den slags... og værkstedslampen har vi sammen fundet brugt, så det er begges input...

Og på den måde blev de få kvadratmeter pludseligt et af mine yndlingsrum...

39 kommentarer:

Kreativista i Boligrum sagde ...

Du har virkelig det dejligste køkken.

Sikke en masse lækkert porcelæn, overvejer selv Royal Copenhagen, dog fra Louise Campell.

Elsker dit hjørne ved køleskabet. Synes jo egentlig at køleskabe er noget så grimme og klodsede, men hvor ser det dog dejligt ud :-)

Belinda sagde ...

Hvor ser det bare rigtig hyggeligt ud Rakel. Der ser ud som om der er masser af hjertevarme i det køkken!

morslille sagde ...

Super dejligt køkken du har. Er du glad for lampen over vasken? Jeg ønsker mig nemlig sådan et par stykker, tror jeg. Hvilken farve har din?
Hilsen Charlotte

mitlivshjul.blogspot.com sagde ...

Hvor er det et skønt køkken - kan godt forstå det er dit yndlingsrum....gid mit køkken havde samme charme ;-)

SiriR sagde ...

Kan godt forstå du kan li at være der, hvor er det bare hyggelig:)

Og så længe det fungerer, gør det da ingenting at det er lille.

grønn sagde ...

Å - jeg skjønner godt at du er fornøyd med dette rommet!! Det ser bare SÅ hyggelig ut! Masse lekre små detaljer :-)

Lene sagde ...

Super hyggeligt lille køkken, og så uden en masse rod, mit køkken er ret stort da det er et køkken-alrum og vi roder altid lige meget hvor meget jeg forsøger at holde orden.
Skidt med at døren ikke er malet færdig, jeg har også noge som kun er halvfærdigt i mit køkken :-)
hav en god week. og tak for kigget.
VH Lene

bare WUNDERBAR sagde ...

Kreativista-
Jeg fik det første mega for mange år siden, og så har det egentligt været det jeg har brugt og fået, men har fået suppleret samlingen med tallerkener fra palmette delen, og de matcher super fint med campells elements stel.. jeg har også enkelte dele fra mågestellet, det er jeg rigtigt glad for.. og måge figuren står i min køkkenvindueskarm.. :)

Og åh ja de kære køleskabe, hvor har vi tit snakket om et lækkert SMEG et af slagsen, men der er vi altså ikke kommet til endnu... .)

Bella-
Ja sådan føler jeg det måske egentligt også.. jeg har et stearinlys stående ovre i venstre side i vinduet, som altid er tændt så snart det er mørkt, både morgen og aften, og det er bare rigtigt hyggeligt.. :) Og så måske fordi det er så småt, så får jeg ryddet op, det har vi altid haft lidt svært ved i vores andre køkkener som vi har haft førhen i diverse lejligheder.. :)

Morslille-
Jeg er rigtigt glad for vores... Kan absolut anbefale den, men man skal huske at det er et lys der kun lyser ned da der jo på ingen måde kommer lys ud af skærmen, men det kan jeg godt li, synes det er hyggeligt.. vi fandt som sagt vores brugt, og den er sådan en lidt mørkere blå, men der er jo sindsygt mange fine farver på alle de nye.. og forskellige str, det ved jeg ikke om du har lagt mærke til? Har en veninde som har den mindste, den er også rigtigt sød, hvis man lige har et sted til den str.. :)

bare WUNDERBAR sagde ...

Tina-
Nogen gange kræver det måske bare lgie at man tager nye briller på og så kan man måske nemt lave små ting om som giver det charme? Måske ved hjælp af tapet, gamle malede møbler el lignende? :)

Siri-
Engang havde vi et kææææmpe køkken i et hus vi sad til leje i, og ved du hvad, jeg vil faktisk hellere have mit bitte lille køkken, end det kæmpe store.. lidt sjovt, men sådan har jeg det faktisk.. :)

Grønn-
Tusinde tak.. det er jo også blevet til over tid, man har langsomt samlet forskellige ting der giver køkkenet personlighed.. :)

Lene-
Det værste er, at det bare slet ikke er den eneste dør, el de enste karme.. jeg må også til at i sving ja.. :) Og da vi i sin tid havde et stort stort køkken, da rodede det også altid helt forfærdeligt.. det er som om vi bedre kan overskue det her køkken..man har ikke mere der end der er plads til, og man kan hurtigt lige rydde op.. :)

Marina sagde ...

Dit køkken ser simpelthen så hyggeligt ud og lige præcis et køkken må hellere være for lille end for stort. Helt optimalt er for mig et lille køkken og en stort grovkøkken eller et spisekammer. Så er der plads til opbevaring af de uundværlige dimser og lækre madvarer men stadigt hyggeligt og effektivt i køkknet. Detsværre er der ingen der bygger sådanne yndlingskøkner som jeg ønsker mig, alle vil tilsyeladende heller nedlægge spisekammeret og lægge m2 til køknet.

Hav en dejlig dag søde. Jeg sidder og kikker på dine fugle og din stjerne og det får mig hver dag til at tænke på dig.

bare WUNDERBAR sagde ...

Marina- og lige præcis det er det værste.. vi har nemlig slet ingen plads til den slags.. alt herhjemme skal være meget gennemtænkt udi anvendelighed, desværre!
Og sjovt du skriver det, for igår snakkede mig og min mand nemlig om dig, da vi kørte over storåen.. jeg synes jo det er den mest fantastiske å, fordi den minder mig sådan om de norske elve.. :)) Og gad vide hvor du boede i forhold til det, og vi snakkede om den brændeovn i havde på fejø, som jeg ved at manden her ville elske, men som jeg desværre ikke har kunnet finde tilbage til billedet af på din blog.. :)
Vi må snart gøre alvor af det!

Sommerhusliv Hele Aaret sagde ...

Hvor ser det bare hyggeligt ud.
Hvis jeg skal vælge et rum i mit hus bliver det helt sikkert også mit køkken.
Men jeg tror også det er fordi man mest køber ting til køkkenet.
Der findes altid et eller andet man lige syntes man mangler.
Ha´en dejlig weekend.
Knus Fra Susi

bare WUNDERBAR sagde ...

Susi-
Ja men desværre har vi efterhånden så mange ting der at vi snart ikke kan købe mere med hjem... og indimellem kigger vi på hinanden og konstaterer at vi her i det lille hus faktisk heller ikke mangler noget som helst.. :))
Jeg elsker vores køkken fordi det vender mod haven så jeg kan stå og se ud også.. :)

Ursula sagde ...

SKØØØNT køkken....jeg kan godt se du også er en rigtig Girlie Hurly pige. Jeg har da spottet de første 10 ting fra butikken ;-)

bare WUNDERBAR sagde ...

Ursula-
Ha ha er det rigtigt... jamen så MÅ jeg jo derover og kigge på sagerne.. :)))

Unknown sagde ...

Ja jeg elsker også køkkenet herhjemme.. men vi har nærmest køkken, alrum og stue ud i et... det var dét vi faldt for ved vores hus.. vi bruger stort set ikke værelserne.. kun når Marie får spat af lillesøster og når jeg burer mig inde på syværelset..

Jeg hapser din blinkie..

erry sagde ...

Ditt kök är bara heelt underbart! Älskar den turkos-gula tapeten och alla fina färger o detaljer.

Barbros lille atelier sagde ...

For et herlig kjøkken! Skjønner godt at du liker deg her inne:-) Måtte le litt da jeg så kjøkkendøren. Vi har et par halvmalte dører her og, hi, hi.

Lekker tapet du har på kjøkkenet!

Klem

Maria sagde ...

Sikke et skønt indlæg Rakel :) Jeg kan godt forstå at du elsker jeres køkken, det ser simpelthen så hyggeligt ud. Der ville jeg også nyde at stå og lave mad, med kig til haven og det hele. Bare herligt.

Darling L sagde ...

Du har sådan et lækkert køkken, Rakel. Det oser af stemning og hygge - og ligner bestemt et rum man har lyst til at opholde sig i. Vores køkken er heller ikke særlig stort, eller hyggeligt, selvom jeg ellers synes vi forsøger. Det er på en eller anden måde bare lidt koldt synes jeg..

bare WUNDERBAR sagde ...

Christina-
Vi har faktisk også lidt alrums agtigt, el dvs der bare er en stor firkantet åbning mellem det lille lille køkken og vores spisestue med spisebordet, det hvor klaveret også står.. :)
Du er velkommen til at tage blinkien, hvor står den fint inde hos dig.. Tak for det.. ;) Go week...

erry-
det er efterhånden ihvertfald ved at være personligt, det kan jeg li.. :) men vi har også samlet sammen længe og angsomt og det har udviklet si af flere omgange.. :)

Barbros-
Jamen for pokker det er simpelthen så typisk at man ikke får tingene lavet færdige.. typisk altså.. :)) Vi skal da igang skal vi.. ;)

Maria-
Tak for din søde kommentar.. Vi er faktisk lidt uheldige hvis man kan sige sådan at køkkenvinduet faktisk er det eneste der vender mod haven.. så er der godt nok en dør i mit kreaværelse også, men det er lidt noget andet, men tror også det er derfor det er et yndlingsrum.. :) Vi er ret ude/have mennesker herhjemme..

Loise-
så skal du da have alt muligt personligt fniller fnaller ind? :)) vi fik jo skiftet låger, bordplade, vask og greb i køkkenet sidste år, så det er jo også forholdsvist nyt.. :)

Malene sagde ...

Hvor ser det bare hyggeligt ud...og god løsning med det hjørne I har lavet. Vi har også et ret så lille køkken, som desværre er ret aflangt i det og dårligt indrettet i forhold til køkkenelementer, døre og vinduer....vi håber på snart at skulle flytte, så tænker nok heller ik så meget i forbedringer lige nu, men vil da helt sikkert have dit tip i tankerne til en anden gang. Tak for et kig ind i dit smukke hjem!

mette b sagde ...

Jeg ville elske at have sådan et lille overskueligt køkken. Du evner at sætte dejlige farver og former sammen og det ser bare så lækkert ud!

Klem

bare WUNDERBAR sagde ...

Malene-
Ja hvis man skal flytte, så er det nok spildte kræfter at putte i det, men ellers er det sjovt synes jeg, eller udfordrende sku jeg måske hellere sige at få det bedste ud af det man har og prøve at indrette sig så hver en krog bliver brugt fornuftigt og hensigtsmæssigt.. :)

Metteb-
Tusinde tak.. :))
Jeg tror faktisk lige netop det er det der er humlen i det, at det er vældigt vældigt overskueligt, at pladsen er så lille som den er.. vi har jo prøvet det med mere plads, og det var som om vi så bare fyldte mere og mere ind istedet.. :)

Onkel Anne sagde ...

Jeg elsker din stil!!!! Du gør mig glad med alle farverne :)

Unknown sagde ...

Kære Rakel, kommer du ikke hjem og indretter mit køkken !
Ps jeg har givet dig en Award :-)

Maria sagde ...

Hvor er det skønt! Jeg samler pt. på køkken-inspiration, da vi i vores lejligheds-renoveringsprojekt er kommet til køkkenovervejelserne ...skal vi lave køkken/alrum, bibeholde selve rummet med udskifte elementerne etc. Så tak for synet - jeg kan virkelig godt forstå, at netop det af et af dine yndlingsrum.

Anonym sagde ...

For et hyggelig kjøkken. Kjøkken skal være gode å oppholde seg i - LENGE. Det var i kjøkkenet vi satt mest da jeg vokste opp, og i mitt barndoms kjøkken har jeg hatt mange fine samtaler med mamma, søsken og venninner...
Den tapeten din er bare så deilig...blir så glad av å se den!

Marit

TrineTusindTing sagde ...

Hej
Denne er til dig: http://trinetusindting.blogspot.com/2011/01/jeg-har-faet-en-award.html
Kh Trine

Fargevandring sagde ...

Kjempekoselig kjøkken:-) jeg ble veldig inspirert av bildene dine...God Helg!

Onkel Anne sagde ...

Søtte jeg har awarded dig hos mig, fordi du bare er så inspirerende

Anja sagde ...

Kan godt forstå du er glad for jeres køkken, det ser rart og hyggeligt ud. Vores køkken er det værste sted i lejligheden, sådan er det jo når man bor til leje og ikke selv kan bestemme så meget. Så nyd det!

Annchen sagde ...

Skønt rum, Rakel..
Så mange dejlige detaljer, øjenguf og hyggeskabere..
Jeg kan godt forstå du elsker at være derude.. Vi er i gang med vores køkken og jeg kæmpet med et mellemstørrelse køkken - for lille til alt muligt og lidt for stort til den hyggelige hulerumsstemning..;)
Nyd weekenden.
Kh Anne

Sofie Legarth sagde ...

Jeg syntes godt nok også at det ser helt vildt hyggeligt ud!!! Elsker da at døren ikke er færdig - sådan har jeg altid levet, syntes kun det har sin charme ;-) Ville ønske jeg selv havde sådan et køkken.
Her i spanien er det så stygt, at INTET kan gøre det hyggeligt. Det er mørkt i materialerne og uden et rigtigt vindue :-(
Forhåbenligt får jeg også et fint, når vi atter drager nord på :-) Go weekend!

bare WUNDERBAR sagde ...

Hvor er det dejligt med alle jeres søde kommentarer... jeg sætter pris på hver og en!...

tusinde tak Miri, Onkel Anne og Trinetusindting for jeres award, det er jeg stolt af at I sender den videre til mig.. den kræver lige lidt betænkningstid, så jeg vender lige tilbage.. :))

Frk. Ranke sagde ...

Fik bare så meget lyst til at så noget karse, det er jo bare forår og så gør det jo ikke noget at det er sået i den smukke keramik skål...
Synes ligesom de andre også at der er en skøn stemning i dit køkken og det ligner et sted hvor man kunne få en god snak.

Louise

Line sagde ...

Rigtig lækkert køkken også selvom det er småt! Er lidt misundelig :) Dejlige friske farver..

Unknown sagde ...

Heejjjj Fiiine fine Blogg, og FYTTI griiiisen for et nyyydelig kjøkken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jeg vil åsså ha en slik tapet, den var grisefresh!!!

x x x Susi

Siv Iren sagde ...

For et fantastisk kjøkken! Alle de lekre fargene gjør meg så glad:D Kan jeg spørre hvor du har kjøpt tapeten? Er på desperat leting, men klarer ikke finne noen som selger den.

Ha en strålende lørdagskveld:)