tirsdag den 31. juli 2012

Vi plukker bær og laver stikkelsbærmarmelade (+opskrift)...


Mine bedsteforældre har den mest fantastiske store have, både med blomster og fine bede, men også med et overflod af bær og frugt... Vi må plukke alt det vi orker, og den anden dag tog jeg ungerne med til oldemor for at plukke stikkelsbær til marmelade...
Det var noget der passede både mindre og større, og vi fik plukket 1½ kg stikkelsbær og guffet mindst ligeså mange bær, både hindbær, ribs, solbær og stikkelsbær...











Stikkelsbærrene er blevet til en virkeligt lækker marmelade... Syrlig og sødlig på en og samme tid, og med et skønt strejf af vanilie...

OPSKRIFT:

Stikkelsbærmarmelade med vanilje
1 kg stikkelsbær
500 g sukker
2 dl vand
1 vaniljestang
3 tsk. geleringspulver til marmelade uden konservering
2 spsk. sukker
1 tsk. atamon + atamon til at skylle glassene i


Skyl og nip stikkelsbærrene og kom dem i en gryde med sukker og vand. Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud. Kom vaniljekorn og stang i gryden til stikkesbærrene. Kog op og skum af. Lad stikkelsbærrene koge i ca. 10 min. ved svag varme. Rør geleringspulver med sukker og drys det i marmeladen under omrøring. Kog marmeladen i ca. 1 min. Tag gryden af varmen, fjerne vaniljestangen og tilsæt atamon. Hæld marmeladen på atamonskyllede glas.

Opskriften er fundet på bloggen her, hvor der også er mange andre fine opskrifter...


7 kommentarer:

Anette Andersen sagde ...

Hvor ser det hyggeligt ud, og hvor er det sjældent at nogen laver noget med stikkelsbær. Jeg har ikke smagt dem siden jeg var barn :-)

bare WUNDERBAR sagde ...

Anette-
Det er rigtigt, stikkelsbær er efterhånden en ret undervurderet spise... Jeg selv kan mest huske dem for at jeg som barn altid sugede det indvendige ud, for skralden var bare for syrlig og hård.. Men koges det til marmelade, kompot el grød kan skralden sagtens spises...
Her til aften fik jeg marmeladen til nye kartofler og oksesteak, det var rigtigt godt.. lidt ligesom rabarber kompot, bare med stikkelsbær smag... :)

LeizyB sagde ...

Hvor ser det skønt ud :o) Og tak for opskrift - fik netop i går nogle stikkelsbær og vidste ikke lige hvad jeg skulle/kunne bruge dem til - udover bare at spise altså :o)

Barbara sagde ...

Se det er præcis sådan en have jeg stræber efter. Sådan en hvor børnene bare kan gå amok i bær og gufle de dejlige vitaminer i sig, lige så meget de lyster.
Synes selv jeg er godt på vej, og vi når aldrig at kunne samle til marmelade, for børnene elsker bærene og snupper hvert eneste. Men pyt, for det er præcis sådan jeg havde tænkt det.
Herhjemme er orange hindbær, blåbær, brombær, ribs og solbær -måske stikkelsbær skal være dem vi køber til resten af bærbedet.. Det ser super lækkert ud! Og de røde er vist mindre sure end de grønne.

Unknown sagde ...

Mmmm - lækkert. Jeg elsker bær, hjemmegjort marmelade og din datters fine kjole.
Lækkert lækkert..

God dag

/Line
www.linesforunderligeverden.blogspot.com

bare WUNDERBAR sagde ...

Leizys-
Jeg har heller ikk helt haft den vilde fidus til bærrene før nu, men det var lige indtil jeg smagte marmeladen her,.. Den er altså lækker...! :)

Barbara-
Jeg skal også have haven udvidet når vi nærmer os efteråret lidt mere... SÅ skal der nye frugttræer, og blomsterbede og bærbuske ind.. Der er ikke noget mere fantastisk end en fin og fordig have, med plads til at ungerne også kan gå på opdagelse... Det er i haven vi rigtigt kan være sammen.. Dejligt..! :)

Line-
Uha jeg er altså også glad for den kjole, skal bestemt have syet nogle flere... OG FIN ny blog du har... Du bor fantastisk, og din kolonihave er intet mindre end misundelsesværdig.. Det ser simpelthen så hyggeligt ud... Jeg vil også have en kolonihave! Altså...! :)

CasaKaos sagde ...

Mums det ser lækkert ud! -og opskriften er lige griflet ned på et stykke papir, jeg har nemlig også stikkelsbær i haven, og jeg havde ingen anelse om hvad jeg, udover at spise dem, skulle bruge dem til... tror sørme vi skal lave marmelade idag.
Tak
Trine