lørdag den 11. september 2010

blogroll facts til selvsyn...



Jeg er simpelthen NØDT til at skrive det her.. ik som led i en debat, men fordi jeg gerne vil "vise" hvad jeg mener omkring at jeg IKKE opdaterer min blog, men at systemet selv roder!!..
Igår postede jeg mit "go week" indlæg kl 12.24.. Jeg opdaterede ik noget på noget tidspunkt.. EFter at det var postet slukkede jeg og vi var til fødselsdag ude hele aftenen igår og kom først sent hjem...
En overtræt lille fyr som vækkede resten af familien og en øm tå, gjorde at jeg satte mig foran computeren omkring midnat og der kunne jeg konstatere at mit indlæg fra middagstid var rykket op på blogrollen og stod som postet for 1 time siden, det samme som et gammelt indlæg fra Badelma Badutski også var det.. De to indlæg står på min blogroll STADIG som værende udgivet for 1 time siden nu her til morgen (andre blogrolls har jeg set det som udgivet for 2 timer siden).!
Ser man så på min blogroll vil man se at fx Karen Klarbæk figurerer længere nede af rullen med et indlæg fra igår der hedder "farmors kartofler", men ser man på hendes blog og i sit betjeningspanel vil man kunne se at hun igår aftes siden har postet et andet indlæg der hedder "Karens krea verden kort fortalt..." Det indlæg figurerer IKKE på min blogroll..
Det samme er fx gældende for 2 af blåmejsens indlæg som heller ik figurerer på min rulle men kun i mit betjeningspanel, hvor et gammelt indlæg altså stadig står...

...med fare for at der er rykket rundt på blogroll (visse ting kan man jo ik selv styre) når det her blir læst, så poster jeg det alligevel nu, til de folk som faktisk læser med lige nu og ved selvsyn kan konstatere tingenes sammenhæng..

Har ikke lyst til at starte debatten igen, men blot vise at de ting jeg har sagt til den blogroll historie der blev brygget sammen om mig og min måde at blogge på vitterligt ikke forholder sig sådan som flere har ment!

ellers go week igen... :)))) (I kan jo nyde mit yndlingsbillede af en lille hånd i min også....)

Update.
Nu kl 08:14 er indlæggene igen rykket på deres pladser, men ser man fx på mit indlæg står udgivelses tidspunkt i min bloroll som værende 10 timer siden (mod 1 time da jeg postede indlægget.) 10 timer siden var kl 22 og jeg sad til fødselsdag i en lummer bowlinghal... tidspunktet for udgivelsen af indlægget er stadig uændret kl 12.24 igår og regner man tilbage vil man få frem at det derfor er postet, opdateret, udgivet for 20 timer siden næsten og altså IKKE 10 som der pludseligt står i blogrollen! så på trods af at visse indlæg nu figurerer anderledes er der altså stadig rod i udgivelserne...

17 kommentarer:

Katharina sagde ...

Jeg har læst med på dine indlæg om blogning lidt tid, og jeg har ikke kunnet få dig ud af tankerne. Mht. blogrolls - så er blogger jo tit ustabil, og jeg oplever ofte at der ligger nyere indlæg på en blog end min blogroll indikerer.

Jeg skal ikke rode op i noget du selv virker som om du er videre med, og jeg vil også bare tilkendegive at jeg nyder meget at læse med på din blog - uanset om den optræder på kendte bloggeres blogroll eller ej!

Hav en skøn weekend!

- Katharina

Unknown sagde ...

Allersødeste blogven- skid på det ! Det er lige meget! Lad det fare! Jeg vil bare nyde dig og din blog:-)

bare WUNDERBAR sagde ...

Katahrina-
Tak, det var en rigtigt sød kommentar, den er jeg glad for.. :) Hav en dejlig dag..

Losarinas mor-
Du er altså blevet en ny blomst.. det er helt underligt at se.. ;)
Men altså jeg har ladet det fare som du skriver.. Det gør mig ikk på den måde ked af det, og det er ikk ment som noget der skal starte debatten, men jeg synes det var et så klokkeklart eks på hvordan blogroll systemet roder, og så er det jo lidt paradoksalt at hele den her debat er affødt af det, og at det er udfra det at nogen har gjort mig til en blogger uden syn for andre, en egoistisk blogger der vil fremad. Og jeg er nok meget "tag-bladet-fra-munden" typen, hvis der er noget jeg sådan for alvor synes der er uberrettiget el urimeligt..
Og så må man jo sige at det gode der er kommet ud af den her debat er at man jo nok igen blvier mindet om hvor vigtigt det er at omgåes hinanden ordentligt, og en anden ting at hver blogger sin frihed, ingen bestemmer hvad og hvordan man blogger, det er jo også en vigtig pointe egentligt.. :))

Hav en rigtigt dejlig dag miri..

kh...

Unknown sagde ...

Jeg forstår dig godt.
Ville bare så gerne have at du skulle være foruden alt dette bøvl !

bare WUNDERBAR sagde ...

Ja DET ville jeg også gerne undvære.. ;)

Karen Klarbæk sagde ...

Jeg er enig i problemet. opdateringerne sejler.
Men blogger.coms systemproblemer skal jo helst ikke "lukke" de bedste blogs ned p.g.a. frustrationer.
Vi skal vel have fat i dem.
Jeg påtager mig gerne at skrive en mail til udbyder (også selvom deres tjeneste er gratis). De må da have interesse i at systemet fungerer.
Personligt er jeg lidt ligeglad med om jeg kommer I de blogrolls og hos hvem. Hvis min blog er interessant nok, skal den nok blive læst.Men jeg har interesse i, at gode blogbere, som måske ikke er så vedholdende at man kigger ofte, bliver læst og ikke skubbet til side af opdateringer på indlæg man har set. Så sympati på begge sider af debatten.
Din læser jeg stort set hver dag, hvad enten den er min blogroll eller ej...du kan selv gætte hvorfor? ..smiler.

Onkel Anne sagde ...

Så er der vel ikke mere at sige til det. Beviset er fremført, spotlight er slukket og vi kan alle vende tilbage til den dejlige blogverden, hvor vi hver især gør vores bedste for at opføre os ordentligt :)

bare WUNDERBAR sagde ...

Hej karen..
Tak for din kommentar.. den er jeg glad for! :) Og jeg er også glad for at du læser mine indlæg, det går også den anden vej ved du.. ;)
Men der hvor jeg synes sympatien smuldrer er i forhold til at nogen har sat mig i en kategori som dårlig og asocial blogger fordi jeg opdaterer indlæg for at komme først i køen!.. det synes jeg ikke fremkalder spor sympati!.. Det synes jeg derimod er bagtaleri og sladder, og især når det jo beviseligt er som du skriver, at blogger roder hvad det angår..
Personligt går jeg ikke så højt op i hvilke blogs der ryger op og ned, da jeg som oftest bruger mit betjenings panel, der hvor jeg synes det er mest problematisk er, at jeg har tiden til at kommentere om formiddagen sædvanligtvis og at chatte via mine indlæg, men det kan jeg ikk, hvis blogger ik opdaterer at det er udgievt, så det figurerer hvis du forstår.. DET er den eneste frustration jeg har..
Hvis nogle gerne vil maile angående problemet, så synes jeg det er en go ide.. personligt orker jeg det faktisk ikke.. :)

Så opsummeringen er.. hvis nogen synes at det er et irritations moment at blogger smækker folk rundt på blogrollen efter forgodtbefindende, så må der gøres noget ved det, og ja som du siger sympati med den holdning..
Men IKKE sympati over at der er lavet "snak" om at min blog gør det, fordi jeg med vilje får den til det, for at fremstå bedst, og få flest faste læsere..
Der kan det vist kun være sure rønnebær istedet.. :)

Men Karen jeg er glad for at du også lavede et indlæg hos dig og tog det op, og venter spændt på om du er kvinde for at få blogger til at få styr på de ruller.. :))

kh herfra og tak for dit smil.. ;)

bare WUNDERBAR sagde ...

Onkel Anne-
DET var nemlig en kort og ligefrem opsummering.. tak for det.. ;) Hav en go week..
kh

Sara sagde ...

Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke helt er på forkant med den diskussion vedr. blogrolls - og gudskelov for det, for det er min tid simpelthen for kort til. Jeg har i anden sammenhæng haft en meget populær blog med flere tusinde besøgende pr. måned og det var faktsik helt uden at være på nogle hitlister eller figurere øverst i blogrolls. MEN mit mål med at blogge har heller aldrig været at man skulle kunne finde min små historier på en popularitetsliste.

Jeg forstår godt din frustration og at hvor træls at andre sletter dig fra deres blog-roll fordi - ja... det fatter jeg jo så ikke....
Men hold da magle man må have alt for meget tid og alt for lidt indhold i sit liv, hvis man sidder med blikket rettet på sin blog og holder øje med hvem der poster hvornår og hvor tit...

Dusuden kan jeg anbefale ALLE at bruge google læser. Den opdateres løbende og så er man helt fri for det blog-roll pjat. Den er der ikke vrøvl med mht. opdateringer. Deuden kan google læser (eller reader) synces med mobilen, så man i en ledig stund kan fornøje sig med sine ynglingsblogs - nemt!

Og jeg kan nu vældig godt li den her blog!

bare WUNDERBAR sagde ...

Tak for dit besyv sarah..
Jeg er simpelthen så dårlig rent it teknisk at jeg ik aner hvad google reader er, men måske jeg skulle prøve at finde ud af det.. :))
personligt synes jeg nu at blogrolls til dels er nødvendige for det er jo dem som sender os rundt til de forskellige blogs og gør blogverdenen farbar.. hvordan skulle vi ellers få kendskab til hinandens blogs tænker jeg?
Men jeg synes det er ærgerligt hvis der skal gå blogrulle status i noget, det er lidt for underligt..
Jeg er glad for at du kan li at følge med her.. inde hos dig føles der rigtigt hyggeligt og hjemligt med træ... ;)
Go week..
kh

Sandra sagde ...

Fald op og fald ned på det - kom videre;o)
Lad andre tænke og mene hvad pokker de nu måtte - du kender sandheden om hvad du gør, og uanset om du gør det ene eller andet så er det jo lige godt - for du gør som du føler for at gøre...

Så se du nu bare at genfinde din tidligere så gode stil - og skriv om det som din blog egentligt handler om;o)

Unknown sagde ...

Hej Rakel

Jeg vil blot ønske dig og din familie en rigtig god weekend og endnu engang I LOVE YOUR BLOG:)

Personligt tænker jeg at det kan da være lige meget hvem der står hvornår - man følger jo alle alligevel. Det er små sko den person går i og tænker kun på sig selv og det er synd for personen ødelægger en masse omkring sig selv, men det skal ikke ødelægge noget her i blogland og ihvertfal ikke dig.

Rigtig god weekend:)

Mange hilsner Vicki

Julia Hausfrau sagde ...

Nu bliver jeg simpelthen nødt til at sige noget; Man kan da ikke indstille sin blogroll sådan, at man fremhæver visse blogs til altid at figurere øverst, kan man? Er der ikke kun 2 måder at have blogroll på, en som er alfabetisk, og ikke kører efter seneste indlæg, og så en der automatisk viser blogs med nye indlæg øverst?!

Jeg er helt med på, at der er nogle bitre bloggere eller whatever, som tror du altid fornyer dine indlæg for at ligge øverst, men så vidt jeg ved, så genpostes et indlæg altså hverken i betjeningspanelet, eller i blogrolls fordi man udgiver det på nyt. Jeg udgiver nemlig selv indlæg på nyt nogle gange, hvis jeg f.eks opdager stavefejl, men da kommer indlægget altså ikke frem i mit betjeningspanel igen. Så når det sker for dig og andre, så er det jo tydeligvis tekniske problemer.

Hmm, jeg ville egentlig bare have styr på det med at der skulle være et hieraki, i forhold til hvor højt oppe man figurerer på en blogroll. Det er der jo ingen der selv kan styre, da det foregår automatisk. Right??

Åhr, det blev lidt rodet. Skriver fra min iPhone, så kan ikke lige overskue hvad jeg har skrevet. Men giver det mening?

Anonym sagde ...

Jeg er selv helt ny som blogger og det er en meget ny verden for mig at komme ind i.
Jeg har igennem en tid været rundt på flere forskellige blogge og er på denne måde blevet inspireret til at lave min egen blog.
Med hensyn til kritikken synes jeg at du skal prøve at glemme alt det negative og så fokusere på alle de søde og positive tilbagemeldinger du har fået fra rigtigt mange bloggere

Julia Hausfrau sagde ...

HOV!! Fik pludselig en indskydelse, da jeg lige loggede ind på min blog, og så at dit indlæg endnu engang er hoppet længst op, som om det var nyt. Kan det være fordi du har indstillet dine kommentarer sådan at du først skal godkende dem? Så når du godkender nye kommentarer, som bliver lagt ud, så tror blogger at det er et nyt indlæg?

Synne Justesen sagde ...

Julia - Se der tror jeg at du har fat i roden af problemet :).

Jeg følger flere blogs der har moderatorfunktion på deres kommentarer, og det er ofte dem der hopper op igen på min blogroll uden at have nyt indlæg på.

Mvh,
Synne