fredag den 29. oktober 2010

Tolix versus alle de andre....




Hjemme hos os har vi længe ønsket os nye spisestue stole... Egentligt var vi fast besluttet på de klassiske og ret kendte Eames stole, vi havde nemlig allerede anskaffet os en i hvid.. Man da vi kørte til yndlingsbutikken Xakt  var det alligevel Tolix stolene vi faldt for.. Stolene føltes mere robuste og designet og materialet passede til de eventuelle skrammer som børn laver, samtidigt var de på en el anden vis ret nostalgiske og med charme... Vi har ellers altid haft stole fra lopperen, men nu var det tid til nyt..
Vi valgte dem i hvid.. Jeg synes, de er ret fede, og også lidt maskuline oveni hatten... nu ønsker vi os en med armlæn i en lækker farve til bordenden... Det er en ret skøn tanke at tænke på at stolene, da de blev lavet, blev lavet til de parisiske parker og nu så mange år efter står de her hos os og stadig holder i stil og design...
Så et lille slag for Tolix, nu da Eames så udemærket klarer at brande sig selv...
Og pssst... Er der mon også kommet hyacinter hos din købmand, jeg har nemlig lige købt min første i år....

25 kommentarer:

Linsens sagde ...

Jeg elsker de stole, de er så smukke. Minder mig om min tid i Frankrig, må helt sikkert også eje dem en dag!
Tillykke med dem og helt sikkert det rigtige valg.-)

bare WUNDERBAR sagde ...

Vi er også bare rigtigt glad for dem.. og det er som om der er lidt mere albuerum når man har små børn.. det gør ik så meget med en rids el en bule, og hvis de bliver lidt beskidte, så pyt, det kan nemt tørres af.. :)
Har set de er kommet i en flot lilla og i en æblegrøn variant vi har lidt kig på.. :)

mette b sagde ...

De passer så smukt ind hos jer :)

bare WUNDERBAR sagde ...

Mette b-
Ja jeg synes faktisk også de er rigtigt fine til stuen.. og ikke alt for "nye " at se på.. :)

Alice Schmidt sagde ...

Ja, det er nogle rigtig fine stole og hvor bor i bare hyggeligt :-)
Samt fed blog du har.

by myr sagde ...

Åh hvor er de skønne..jeg elsker også Tolix, har ønsket mig dem længe...

Da vi købte og moderniserede vores hus sidste år ønskede jeg mig brændende Tolix stole til vores spiseplads i køkkenet, men budgettet var ik helt til det - desværre! Ville også gerne have skamlen derfra i lyseblå, den er skøn...

Kh. Malene

Anja sagde ...

Hej, kom forbi efter at have set dig som perleblog :-) Hvor er her fint! Og jo, har set masser af hyacinter rundt omkring de sidste par dage, dem må jeg ha' nogle af...

Anonym sagde ...

Så fine, de tolix-stolene! Passer godt inn, gjør de også. Er det du som spiller piano...? :) Trivelig :)
Har også en tripptrapp-stol stående - klar til bruk når minsten er gammel nok til å sitte selv. Fine og praktiske :)

Marit

bare WUNDERBAR sagde ...

Alice-
Tusinde tak for dine søde ord.. :)) Så hyggeligt at du har lyst til at kigge med..

Malene-
Det er altså også vores bryllupspenge vi har brugt på stolene, ellers havde vi aldrig fået dem.. SÅ havde vi stadig haft stole fra lopperen, og det er jo sådan set også ligeså fint.. Men glade for dem her, det er vi.. :))
Skamlerne er ret fede også ja.. el i lyserød.. :)

Anja-
Super dejligt at I har lyst at læse med, og tak for de fine ord.. :))
Jeg elsker simpelthen hyacinter, og duften måske især.. Så er det jul.. til gengæld er det slet ik en forårs blomst for mig, selvom det jo er et løg.. :)

Mitt skip-
Ja det er mig.. jeg er uddannet musiklærer, og så er man jo nødt til at finde plads til sit klaver.. :) Vi er også rigtigt glade for vores stole, selvom jeg måske nok kunne have tænkt mig dem i en farve.. men pyt..:)

Karina sagde ...

Hejsa. fald lige over din blog :) jeg læse med på den gamle (fruens) og elskede dine skriverier :) er så glad for at være kommet forbi din blog igen, vidste nemlig slet ikke at du havde fået ny. så glæder mig til rigtig meget god læsning og inspiration på den kreative front.

den lampe i ahr over bordet hvor er den fra? jeg er så meget på lampe jagt, da de lamper vi har over vores spisebord, er nogle dem vi købte huset af havde, sådan nogle kedelige pendel lamper i stål, som også er i køkkenet. men den du har kunne godt ligne noget jeg kunne sælge til manden :)

knus Karina

Marina sagde ...

Absolut skønne og jeg synes de passer rigtigt dejligt til din rå og romantiske stil.

Marina sagde ...

Og hyacinter har jeg også set, men jeg venter lige lidt fordi efteråret endnu er så smukt og jeg også vil have noget nyt at glæde mig over når det hele bliver gråt derude.

Mollie sagde ...

Utrolig fine stoler det der, og de passet jo veldig fint inn hos dere. En veldig koselig spiseplass dere har :-) Må bare spørre deg om pianoet, var det opprinnelig sort eller har dere malt det? (ser at lokket ser brunt ut inni, har det opprinnelig vært brunt kanskje?) Vi har nemlig et brunt piano som vi funderer på å male....

ha en strålende fredagskveld!

Hilsen Molllie

Unknown sagde ...

Hei, så fine stoler, bloggen din er så søt, masse fine bilder og farger.

bare WUNDERBAR sagde ...

Karina-
Kan godt huske dig.. hyggeligt at du fandt tilbage.. :)
Lampen over bordet er fra Normann Copenhagen.. kan altså ik helt huske hvad navn den har derudover, men du kan få den de fleste lampe steder.. største ulempe, svær at samle.. ;)

Marina-
Det kan du jo have så evigt ret i, men jeg har det vitterligt sådan at når jeg ser de første hyacinter og tulipaner, så MÅ jeg bare have dem.. :)

Mollie-
Det er faktisk rigtigt ja.. det er et klaver jeg har malet, men jeg kunne bare ik lige overskue det indvendige da jeg var igang og har aldrig fået det gjort siden.. jeg MÅ da også få det gjort på et tidspunkt.. :)
Vi brugte bare alm træmaling.. det lugtede lidt sjovt, men resultatet er blevet fint.. :)

Wilhelmine-
Tusinde tak.. Det var en dejlig kommentar.. Du skal være velkommen til at kigge dig omkring.. :)

Anonym sagde ...

Det er nogle rigtig fine stole og de passer godt ind i jeres hjem. Jeg er nu stor fan af Eames stolene, så hvis jeg skulle vælge ville det blive Eames. Men fine det er de altså...

Maja_B_ sagde ...

Det er også en af mine ynglingsbutikker...;)
-og hyacinter dem skal man da have lige så snart de kommer i butikkerne...;)

bare WUNDERBAR sagde ...

Anonym-
Jeg kan altså også virkeligt godt li eames stolene, og som sagt har vi også en af dem.. men havde bare sådan lyst til at vise alternativet.. synes nogengange tolix stolene bliver lidt glemt herhjemme.. :)

Maja B-
Ja det var faktisk fordi mine svigerforældre havde købt Eames stole dernede, og så anbefalede de at vi købte vores der, som jo så istedet blev til Tolix.. og hvilket bekendtskab den butik.. hold op der er mange labre ting.. :) Men desværre lidt langt at køre for os...
Og hyacinter, det er simpelthen et bedste.. forestil dig hvordan vores hus dufter, når der er sådan en udsprunget i hvert rum.. enten elsker man duften, eller også kan man ik døje den.. :)

Haust sagde ...

Mmm...kvit Tolix er lekkert!

Eg må jammen sjå etter om det er hyacintar i butikkane i dag, men eg mistenker at dei brukar å kome tidlegare i Danmark enn i Norge. Gler meg til å få årets første eksemplar på plass på bordet!

Ha ei god helg! :)

bare WUNDERBAR sagde ...

Haust-
Ja man kunne godt forestille sig at de var lidt hurtigere i DK, nu vi er lidt længere sydpå.. til gengæld er i meget hurtigere med det med sneen og julestemningen.. ;) Go week til dig også.. :)

Birgitte sagde ...

Jamen, der er du jo igen! Har savnet dig, siden jeg blev hægtet af din tidligere blog. Fandt dig nu igen via Karen Klarbæk.

Selv om vi er meget forskellige - jeg er ca. 15 år ældre end dig, har store børn og er ikke spor kreativ - så nyder jeg din blog med de mange smukke billeder, og jeg er glad for at kunne læse med igen!

bare WUNDERBAR sagde ...

Birgitte-
Hvor fint du fandt tilbage.. :)) Jeg er glad for at du har lyst at læse med igen.. det er jo lidt en anden blog, men selvfølgeligt kan man se hvem der står bag.. :)
Ofte kan man godt holde af og fascineres af det som er modsat en selv, det kender jeg ihvertfald fra mig selv.. :)
Go week herfra.....

Line sagde ...

Åh ja. jeg har så mange gange stået og kigget forelsket på dem. De er så fine.

Pernille sagde ...

Årh wauw. Jeg elsker elsker ELSKER Tolix, og ville også til hver en tid vælge dem frem for Eames (som jeg dog også elsker ;) ) Synes jeres spisebord ser rigtigt lækkert ud, og ja, der er også kommet hyacinter her (så dem på Ingerslevsmarkedet i dag). Go' lørdag herfra :)

Anonym sagde ...

hvor er de fine, jeg er helt vild med eames stolene men de der kan også gå an :) virkelig lækre og ligner ikke de er sådan helt nye og design agtige (altså på en god måde hvis du forstår ;) ), dejlig "ny" retro :)