fredag den 17. december 2010

Sjove tegn til baby...




Herhjemme er vi gået igang med noget sjovt... Jeg har før hørt både fra en veninde og fra flere pædagoger, at det der babytegnsprog, DET er altså godt... Jeg har altså simpelthen bare ikke taget mig sammen eller prøvet før, men de siger jo at babyer hurtigere kan forstå og bruge tegn end de kan bruge deres sprog...
Jeg har fået den her bog, og synes den er virkeligt simpel at gå til... Den er bygget op med et lille forord der fortæller om babytegn og brugen af det, hvorefter der kommer en historie hvor tegnene bliver vist... Til slut i bogen er der et 3 siders babytegn ordbog...
Vores store pige synes den er vanvittig sjov at kigge i, for nu kan hun jo pludseligt LÆSE også... SÅ vi hjælper hinanden med at læse tegnene.. indtil videre er det mest de gængse tegn som spise, drikke, sove og den slags vi bruger, og måske det kun bliver ved det... SJovt det er det ihvertfald og jeg er spændt på om den lille vil gøre brug af det, men jeg synes nu at han reagerer især på drikketegnet... vi er vist kommet lidt sent igang, men det siges at babyer fra 6 mdr. kan lære at kommunikere via tegnene.....
Hvis du er interesseret i bogen er den skrevet af Mia Raunsmed Svane...

21 kommentarer:

skatterenshyggekrog@gmail.com sagde ...

Hej Rakel
Jeg har også gode erfaringer med denne bog. Vi kopierede billederne og laminerede dem, klippede dem ud og kom en lille magnet på - så satte vi dem op på køleskabet. Så havde vi altid dem "lige ved hånden" :) Min datter på 17 mdr. bruger de mest gængse tegn med ord/lyd på. I forbindelse med min udd. til pædagog lavede jeg et projekt med en gruppe vuggestuebørn, hvor pædagogerne bare efter 2 mdr. meget bedre kunne kommunikere med dem.
God fornøjelse herfra!
Smil fra Pia
http://skatterenshyggekrog.blogspot.com/

Garsdal sagde ...

Jeg hørte rigtigt meget om det, da vi fik Carmen, men fik desværre aldrig taget det i brug. Det lyder spændende.

bare WUNDERBAR sagde ...

Pia-
Ej tusinde tak fordi du lige delte.. nu får jeg endnu mere lyst til at klø på med det... Og rigtigt godt at høre fra en som faktisk har brugt bogen.. jeg synes det er rigtigt fint med alle billederne i, så storesøster også føler sig som en del af "historien".. :)

Frøken Garsdal-
Nej jeg hørte faktisk også om det med vores første, men fikd et ikke gjort.. til gengæld havde jeg en veninde der brugte det og som også har brugt det til 2éren og der kunne man se at det virkeligt var til gavn.. :)

Skumkat sagde ...

Vi gjorde det med Dagmar, dog med nogle andre tegn. Hun kom aldrig videre end til at bruge tegnet for færdig, og for at drikke, som hun dog brugte både for drikke og spise.

Til gengæld brugte hendes kusine vildt mange tegn. Så det er vist meget individuelt. Så du skal endelig ikke blive skuffet hvis din lille dreng ikke er smider de vildeste håndtegn. ;)

- Mette

Babydjungeln sagde ...

Hej

vi har brugt det til Alice siden hun var 6 måneder og da hun var 8 måneder kom det förste tegn - nu är hon 1 år og 9 måneder og kan over 50 tegn. Rent sprogligt er hun på samme nivå som dem i vuggestuen (selv om hun er to sproget dansk/svensk)

det bedste ved det er at hun nu er blefri! Vi satte hende på potten så snart hun kunne side og om der kom noget gjorde vi tegnet for potte/toilet. Og det har vi så gjort siden. da hun var 14 måneder brugte hun tegnet 9 ud af 10 gang når hun skulle mer end tisse og den sidste måned har hun väret hel blefri i en måned - også i vuggestuen - så det kan bare anbefales :D

Malene sagde ...

Jeg har også et par veninder som har brugt det. De har begge haft gode erfaringer med det og de synes det er skønt at få følelsen af at man kommunikerer lidt mere...
Jeg vil helt sikkert også prøve det, når vi får børn, men tror også jeg vil holde mig til de mest gængse tegn - i hvert fald i starten.

Anonym sagde ...

Dejligt, at du giver dit barn mulighed for tidlig sikker kommunikation. Jeg er selv meget begejstret for idéen, mine børn er forlængst voksne, men jeg brugte babytegn til dem allerede fra de var spæde og som omkring 9 mdr. gamle babyer, havde de ca. 15 tegn, de brugte sikkert og de forstod langt flere. Nu har jeg bonusbørnebørn, hvoraf det ene hold har valgt at bruge babytegn til deres børn og det er så dejligt at passe de små, der sikkert kan kommunikere at de er tørstige, sultne eller fortælle: "Sch - katten sover" osv. Der er stort set aldrig gråd, fordi de kan fortælle, hvad det er de vil eller mangler. Så klø på - det giver resultater. Det er ligemeget hvilke tegn man vælger at bruge bare kommunikationen er der. Der findes til tegnsprog en cd-rom der hedder tegnclipart. Den kan man sikkert låne på biblioteket. Der kan man let og hurtigt tage de tegn, man gerne vil bruge og sætte over på et dokument i stor eller lille størrelse med eller uden tekst og printe ud til ophæng, så man hurtigt indøver tegnene. Det er ikke alle tegnene, der er som Mia Raunsmed viser dem, men man kan jo tage, de tegn man synes, falder godt i ens hænder og bruge lidt fra det ene og det andet sted.
Mias bog har de dejligste tegninger til historierne.
Rigtig god fornøjelse med babytegn. Det vil være interessant, hvis du senere fortæller lidt om, hvordan det skrider frem. Jeg vil i hvert fald se frem til det! :-)
Mange hilsner Lone (Jeg har ingen blog og kan kun finde ud af at efterlade en kommentar som anonym???)

Mie sagde ...

Vi prøvede også med babytegn fra denne bog da Ida var fra omkring 6 mdr. Men det var måske lidt for tidligt, for der gik lidt lang tid før hun reagerede på det, så mistede vist lidt tålmodigheden med det. Så det blev kun til drikketegnet.

Måske man skulle prøve at tage det lidt op igen som supplering til hendes nu hastigt udviklende sprog - vi har jo stadig bogen stående.

bare WUNDERBAR sagde ...

Tusinde tusinde tak for jeres komemntarer, og fordi I deler jeres erfaringer med mig og andre.. Vi er først lige startet her, så det er kun drikketegnet jeg kan se han forstår.. han laver det ikke selv, men jeg synes det lyder helt fantastisk det med at man kan kommunikere med dem meget tidligere.. det må tage ihvertfald nogle frustrationer pga manglende kommunikation.. Jeg skal nok vende tilbage vhordan det går.. synes ihvertfald at det er rart at høre hvordam I andre har oplevet det.. og ja der er virkeligt fine tegninger i bogen, så alle har lyst til at læse og kigge med, det er bestemt ikke en dårlig ting.. :)

Unknown sagde ...

Hej Rakel
Jeg har brugt tegn til tale med Ida. Det er totalt fedt at give dem et "sprog" tidligere end vanligt. Det gør en kæmpe forskel for dem... Jeg bruger det jo i mit arbejde.. og elsker den kommunikative udvikling det giver børnene! Hep at du bruger det!
Kram fra C

TrineTusindTing sagde ...

I vores dagplejegruppe har de voksne taget billeder af sig selv, hvor de viser de forskellige tegn. På billederne har de skrevt forklaringen til os voksne. De er lamineret og hænger i gangen, så hver dag, når vi kommer for at hente Smilla, "øver" vi.

Anja - Mosskov Design sagde ...

Jeg synes det lyder rigtig spændende, men tænker bare om det kan have indflydelse på hvornår de så begynder at snakke??
Tak fordi du delte denne spændende bog med os!

bare WUNDERBAR sagde ...

Hvor er det altså dejligt at I deler ud af jeres erfaringer...
Mht sprog har jeg ikke hørt at det skulle blive langsommere af det, tværtimod, men måske en af dem som har prøvet det kan svare på det? :)

ReVinyl sagde ...

Denne boken ser kjempefin ut! Jeg er selv tegnspråktolk og har brukt tegn til mine barn når de var små. Har kjempepositive erfaringer med det og anbefaler det til alle som har lyst og muliget! :)

Anonym sagde ...

Da vi brugte babytegnesprog satte vi altid ord på tegnene og bekræftede verbalt når mindstemanden viste et tegn. Er selv overbevist om at han hurtigere har fået en bevidsthed om ordlydenes betydning gennem brugen af babytegnesproget.
Vi fik i introduktionen at vide, at det var vigtigt ikke at handle på et "forkert" tegn, hvis vi kunne se at intentionen/behovet var et andet, da det så ville skabe forvirrigt i hans læringsproces. Rigtig god fornøjelse - kan absolut kun anbefales, knus L

Anonym sagde ...

Med hensyn til den talesproglige udvikling skulle det snarere fremme den end sinke den. Mine børn talte tidligere end de fleste, men om det er pga. babytegnene, kan jeg jo ikke sige. :-)
Lone

Menannes- Mojo sagde ...

Jeg har i mange år arbejdet med døve børn, og ved, at det er meget naturligt for små børn at bruge fagter i deres kommunikation.
Jeg brugte selv tegn til min søn, og selv i dag, nu er han 11 år, bruger vi tegn. Meget brugbart når man f.eks. er et stykke fra hinanden.
Man behøver ikke nødvendigvis, at bruge de "rigtige" tegn, ofte finder børn også selv på tegn, som navn på kæledyr eller bamser, det er helt ok, det handler jo om at blive forstået.
Har hørt, at søskene til døve børn ofte er længere fremme sprogligt, end jævnalderne. De er mere nuanceret i deres sprog, så det er bare at klø på.

ReVinyl sagde ...

Fordelen med tegn, er at barnet kan gi deg tilbakemeldinger før det begynner å snakke oralt. Orale lyder er mer kompliserte å mestre i begynnelsen enn tegn. Har flere døve venner og de hørende barna deres bruker mange tegn allerede ved 10 mnd alderen og før. Så dette er en fin måte å gi barnet tilgang på kommunikasjon med deg før det starter å tale. Men husk at når barn begynner å bruke tegn, er det ikke alltid korekt i forhold til hva som står i boken. De snakker barnetegn. Det betyr at tegnet kan være plassert feil, men med riktig håndform. Eller feil håndform på rikig sted. Så er det opp til deg å tolke det ;) Øvelse gjør selvfølgelig mester, så du bare fortsetter å gjøre det riktige tegnet. Mine barn begynte tidlig å peke fordi jeg pekte og brukte tegn til de. Fordi om de ikke brukte så mange tegn, forstod jeg ofte hva de ville ved å se hvor eller mot hva de pekte. Lykke til med tegn! Hilsen fra en tegnspråktolk som fremdeles bruker litt tegn til barna på 5 og 7 år.

bare WUNDERBAR sagde ...

Jeg er lige på vej ud af døren, så kigger lige og kommenterer senere.. fantastisk med så mange gode råd og erfaringsdelinger.. :)

Anonym sagde ...

Med "forkerte" tegn mente jeg at bruge det samme tegn for f.eks. drikke og skiftes - eller fugl, som vi var udsatte for :) Vi fik at vide at vi derfor verbalt skulle sige: "ja, jeg kan se at du gerne vil have noget at drikke" og så samtidig vise tegnet for drikke. God mandag, kram L.

Belinda sagde ...

Vi bruger de amerikanske tegn da det er dem jeg kender dem og det fungere rigtig godt!