onsdag den 7. december 2011

Nem hækleopskrift på små søde cupcakes ophæng - DIY



Jeg har lavet en hækle tuturial på små cupcakes til ophæng... Det er virkeligt nemt...

Det du skal bruge er:
3 forskellige farver garn.
Hæklenål
Synål til garn
saks.

Jeg har brugt en tyk bomuldsgarn og en hæklenål 3,5, men det er op til en selv, hvad man bruger, og kagerne bliver støre og mindre derefter...
Ønsker man endnu større kager end dem I får opskriften på her, er det bare at starte ud med flere luftmasker i det antal der passer til den størrelse der ønskes... Prøv jer frem...

Sådan gør du:

Slå 6 luftmasker op + en 7. luftmaske til at vende på.


- Vend og hækl 6 fastmasker + 1 luftmaske til at vende på.


- Gentag dette 2 gange, hvorefter du bryder garnet og hæfter enderne med nålen...


- Nu skal du skifte til den hvide farve garn... Måske du allerede ved hvordan, men jeg viser det lige her alligevel...



- Nu har du hentet det hvide garn og er klar til at hækle videre...

- Start med 2 luftmasker, herefter 5 fastmasker + 1 luftmaske til at vende på.


- Spring 1 maske over og hækl derefter 4 fastmasker, afslut med en kædemaske i sidste maske og hæft enderne med nålen..


- Nu skal vi bruge den sidste farve til bærret...

-Hent garnet (som tidligere vist) i 4.maske fra venstre...


- Hækl 3 luftmasker, hvorefter du vender og hækler 2 fastmasker ned i de luftmasker du lige har lavet...


- Og slutter af med en kædemaske i den hvide maske, der ligger ved siden af startmasken..


- Bryd garnet og hæft...


- Og vupti har du et styk sødt cupcake ophæng... Du kan sætte en enkel snor i og hænge det på juletræet, måske bruge det til at sy på som pynt på tasker, legeting, børnetøj og lign., lim et spænde bagpå eller brug det som elastik, eller måske kan du sy/lime det på til og fra kort og julekort....


- Eller måske du skal lave flere i forskellige farver, trække dem på snor og bruge dem til de fineste cupcakes ranker....
Min hænger på tallerkenrækken i køkkenet og passer vældigt godt til jul, men kan jo også sagtens hænge der året rundt...


Go´fornøjelse, og skriv endeligt hvis I har brug for uddybende hjælp....

Til jer som ikke hækler, men som gerne vil lære det... Spring ud i det!!
Og måske du kunne starte her hos DROPS, hvor de har udførlige billeder og forklaringer på de forskellige masker og hvordan man laver dem...

26 kommentarer:

Finurligheden sagde ...

Super fin og let DIY - den må afprøves i eftermiddag. FInder fluks hæklenålen frem.

Anna Marie Weinreich sagde ...

Rigtig fin ide :) Tror, jeg vil sætte min kære moder til at hækle sådan et fint ophæng - er ikke selv så go endnu :)

Louise sagde ...

ihh hvor er de fine.... men jesus, jeg fatter minus... luftmasker osv. det er det sorteste sorte snak..... SÆLG MIG LIDT :-)

bare WUNDERBAR sagde ...

Finurligheden-
Det er første gang jeg selv har lavet og tænkt en hækleopskrift fra bunden, så jeg er lidt spændt på om I synes den er til at forstå, men jeg er glad for hvis du synes den er let tilgængelig.. Jeg har forsøgt mig så godt jeg kunne.. :)

Anna-
Altså nu lyder det jo træls, fordi jeg KAN hækle, men det ER altså meget meget nemt, og i den opskrift er der ikke andet end luftmasker, fastmasker og kædemasker.. Sæt dig ved din mor og lad hende vise dig det, så kan du lave dem på No time.. :))

bare WUNDERBAR sagde ...

Louise-
jeg har søgt lidt rundt på nettet og fandt en virkeligt fin og udførlig tutorial på masker inde hos DROPS. Jeg har linket til den nederst i indlægget.. Jeg fattede virkeligt heller ikke meget først, men man finder virkeligt hurtigt ud af hvordan hæklesystemet virker og det fineste er at man så kan hækle frihånd alt det man overhovedet har lyst til.. :)

Christina sagde ...

jeg kan godt li din jul :) sød - enkel og wunderbar ;) så de der kager kan da forsøde vores jul lidt også :)

Camomilla sagde ...

Ej, hvor er de fine! Jeg kan ikke hækle, men vil gerne forsøge mig med det en dag og så bliver det klart cupcakes, jeg skal hækle! Fedt med linket i bunden :)Cupcake-ranken er så sød!

Finurligheden sagde ...

SÅ har jeg lavet min første version af opskriften, og den er SUPER nem og hurtig! Jeg lavede den dog i alm. bomuldsgarn, og den bliver liiige lille nok. Men jeg skal helt klart have lavet nogle i noget andet garn. Det er den fineste DIY længe!

Og Louise - du kan sagtens! Jeg lærte at hækle via You Tube, og når jeg kan, så kan alle:-D

Julie sagde ...

Nuiii hvor er de fine! Dem skal jeg helt sikkert prøve. Ser for mig en fin tunika eller kjole med en lidt større udgang af cupcaken på maven. TAK for DIY'en:-)

Lines sagde ...

Armen min cupcake-elskende svigermor skal da bestem have sådan en med i julegaven...
Tak.
p.s hvordan har du fået kommentar feltet til sådan at poppe up?

Unknown sagde ...

Hvor er den bare skøn. Den må jeg prøve :)
Jeg har lige selv lavet min første hækleopskrift, det er ikke spor nemt :D
Tak fordi du deler.

vidunderlige univers sagde ...

jamen de er da bare så nuttede.. Har lige lavet en fin en efter din opskrift.. (laver lige nogle flere..) TAK for den fine diy..
KH Iben

Unknown sagde ...

Tusende mange tak, den skal helt sikke prøves af. Den er virkelig fin og jeg har allerede tænkt mange steder hvor den vil pynte rigtig fint.

Pia (mum22boys) sagde ...

Det må prøves, mon det er denne opskrift der sikre mig gennembrudet hvad angår hækling?

Kagerne vil også være rigtig søde sammen med flag som fødselsdagspynt ;o)

Louise sagde ...

hvor er de søde:) Jeg har også lige lært mig selv at hækle og det er jo nemt når man først kommer i gang. jeg brugte også forskellige videoer osv til at komme i gang:)

Dolls and Darlings sagde ...

Ei, det var sørme et sødt lille ophæng.

Rablende mor sagde ...

De skal helt sikkert afprøves i aften :)

Anonym sagde ...

Super sød - tak for den ;O)

Katrine Neontråden sagde ...

Ej, den er hyggelig :) Og det ser godt nok nemt ud! Måske det skal prøves en dag?

Anonym sagde ...

Hvor fint!! Den må jeg prøve at lave i morgen.. :)

KH MorStine...

Kleinegelukjes sagde ...

I love the cupcakes and I am gonna try this too. Thanks for sharing.

Malin på pastill.nu sagde ...

Vilken söt liten cupcake-vimpel! Tack för mönster :-)

d.absalon sagde ...

Tusind tak for inspirationen:)
Havde tænkt længe, at jeg ville prøve at starte med at hækle igen efter flere år, men kunne bare ikke komme i gang. Før det her- de så nemlig ud til at være dejlig overskuelige at lave og er SÅ fine! Så nu har jeg lavet en masse, hihi. Tak!:)

Kh Dorthe

Marina sagde ...

Wo hast du diese schönen Lampen her?

Karina sagde ...

Ej hvor er de bare søde - tusind tak for rigtig fin DIY :-)

Hilsen Karina (detkreativerum.blogspot.com)

Anonym sagde ...

Hjælp! Jeg er helt HELT ny... Hvordan "vender man" kan ik finde hjælp på nettet

Vh. Maria