mandag den 18. juni 2012

Besøg af haveforeningen...



Nå men så har jeg simpelthen lige haft besøg af haveforeningen til den årlige havebedømmelse....

Sidste år meldte jeg mig ind i den lokale haveforening, egentligt mest fordi de tilbyder billige kurser, blomsterbinding, pileflet og den slags... Det var Jeannett som lokkede mig, det er nemlig hende, der er pilefletter damen....

Men altså med et medlemsskab følger også den årlige havebedømmelse, og sandelig om jeg ikke har været på knæ og luge ukrudt og fået fejet terassen, nippet lidt blomster og den slags...
Manden i huset syntes, at det var ret morsomt, at jeg skulle have haven bedømt af en flok pensionister (hans ord, men ja det er selvfølgeligt mest den adersgruppe, man møder i haveforeningen) Jeg selv synes bare, det er meget hyggeligt, horisontudvidende og givende at snakke med og møde ældre med viden og livserfaring i bagagen, og tilmed samme interesse for haven, blomster og alt der gror....

De sagde, at haven virkeligt havde været et besøg værd, og at de var virkeligt overraskede....
Det tog jeg som et kompliment...!

Og så blev den have pæn... Sådan er det altid... Nogengange skal man invitere gæster, førend man får ryddet op... Nu mangler jeg bare en indendørs vandring også, for herinde ser der noget spansk ud, som manden siger.... Måske imorgen...

Lidt havebilleder... Flere må følge en anden dag... Der er mørkt og vådt, ingen sol... Men haven og blomsterne er alligevel pæne....




18 kommentarer:

Naja Luise sagde ...

Jeg VED godt at dette indlæg handler om haven.... Og til den skal du altså også have en kommentar! For hvis min bedømmelse må komme frem, trods manglende medlemskab af haveforeningen..... Så vil jeg tillade mig at sig HOLD DA OP DET SER HYGGELIGT UD!
Det er en rigtig fin og frodig have!
Og så til noget helt andet.....
Både min mand og jeg er fuldstændig vilde med din mands streger!!!! Og hvis vi var sådan nogle der ikke var på røven, så ville vi købe en hel flok! Men går i det stille og drømmer om at spare op til bare en enkelt :-)

Moster Pips sagde ...

Jeg syntes det lyder hyggeligt og at din have ser super fin ud:)
Hilsen Pia

Christina sagde ...

Smuk have! Og stor!!! Det er spændende med besøg og ja, synes nemlig også at man bare skal suge al den gode viden og erfaring - det er bare dejligt når der er nogen som netop har den viden :) og senere giver du den videre til dine børnebørn - hyggeligt :))

Loppedilla sagde ...

åååå så nydelig! BLir imponert over sånne som dæ med grønne fingre!

bare WUNDERBAR sagde ...

Naja luise-
Tak for din søde besked.. Både for din havebedømmelse og for ordene om min mands tegninger.
Dem blev han rigtigt glad for... I er velkomne til enhver tid, det siges at han er helt fair med priserne, men alt er jo relativt og kender godt det med at alle pengene er nødt til at gå til rugbrød og den slags.. :-)

Moster pips-
Det var altså faktisk også helt ok...
Det eneste ærgerlige var da at de var alt for hurtigt ude af døren igen.. :-) de skulle rundt til en hel masse haver så de havde vel max ti minutter hos hver.. :-)

Christina-
Lige nøjagtigt og faktisk har jeg det akkurat sådan med min bedste.. Det er hende der hovedsageligt har givet mig haveglæden med.. Og i de senere år også min mor.. Vi tager af og til ture sammen til planteskoler osv.. Det er virkeligt hyggeligt.. :-) haven er egentligt meget alm. Vi har en grund på 799 kvm men vores hus er småt i grundplan og trukket helt ud til fortovet og grunden er smal og lang så den syner virkeligt stor... Det er også det første folk kommenterer.. Den store have til det lille hus og så inde i byen.. :-)

Loppedilla-
Ja jeg tror nu mest det er et spørgsmål om interesse og prioritering og så om man har god havejord... ;-) men selvfølgeligt skal man også have lidt blik for hvad der er pænt sammen og hvad der skal nippes og gødes hvordan og hvornår.. :-)

Marie sagde ...

Din have ser hyggelig og fin ud... Vil bestemt gerne se mere. Synes også den ser ret stor ud, hvilket jo er super dejligt. Vi bor i rækkehus og et par huse henne, bor en ældre dame som jeg også snakker have med, til trods for vi begge kun har potter på terrassen og et enkelt bed foran og bagved huset ;-) det er hyggeligt!

by myr sagde ...

Jeg synes du har en smuk smuk have Rakel - jeg håber at pensionisterne siger at du skal vinde:-) Nogle gange handler det ikke kun om snorlige græskanter og surbundsbede, men om sjæl og eventyrlighed...:-)
Knus Malene

Anna Scandinavian Cottage sagde ...

Jätte fin have! Jag elsker Stjerneskærm blomster!
Mer Stjerneskærm till folket! :)

Unknown sagde ...

Hi hi, super du sprang ud i det og tog imod besøg, det er slet ikke så farligt som man regner med. jeg har haft besøg en del gange og har været så heldig at vinde 2 gange, så det er altså ikke kun de friseret pensionist haver der har en chance :)
Og altså Rakel, jeg håber du kan finde tid til pileflet næste år, så vil du finde ud at vi faktisk er kun er pensionister i foreningen :))
Super fine have billeder, jeg tager gerne imod en kaffe invitation, så du har en leglighed til at få ordnet lidt inde også ;)

bare WUNDERBAR sagde ...

Marie-
Det er simpelthen så hyggeligt synes jeg, når man falder i snak med nogle af de ældre om haven.. Det er sådan helt nede på jorden, stille tempo, og en masse viden med gode fifs.. Og man har bare altid noget at snakke om på tværs af alder.. :) Det lyder hyggeligt med din nabokone.. :)

Malene-
Det synes jeg faktisk også at de var ret gode til at se også.. Altså vi snakkede om det der med at der også var en grim trampolin, og skvalderkål og brændenælder i nogle af hjørnerne og det de var mest benovede over var næsten at de mente at man virkeligt kunne se at det var en have der blev brugt, og hvor der blev levet i den.. :) Det synes jeg egentligt var ret fint.. :)

Anna-
Ja de er ret fine.. Jeg har et par forskellige, og de er ved at være der nu, hvor de er mest smukke og blomsten så småt er begyndt at folde sig ud.. Ellers synes jeg der er meget løv lige først.. Men dejligt med grønt..- :)

bare WUNDERBAR sagde ...

Jeanett-
Jamen det gik helt fint, selvom jeg da godt nok lige synes at de var mange da de steg ud af bilen 5 mand stærk.. men meget søde og snakkesalige.. :)
Hvor fint at du sådan vandt.. Hvad var præmien mon? Hans mente at jeg skulle spørge om I havde nogle frugttræer I ville af med, for han synes nu at Leif var så god til den slags.. :) Så har I mon det? :)
Og kaffen, ja altså jeg må tage mig sammen, det vil jo som altid være hyggeligt.. dagene flyver bare afsted... :)

Snullemor sagde ...

Sikke dog en fin have du har : )
Og et meget fint havehus - er det ikke et havehus?
Hvad med et navn til havehuset?
Ja nu er jeg der igen ; ) men det er fordi jeg så gerne vil i gang med din gave...
Eller hvad med et "skilt" til mandens atelier...
jeg vil meget gerne lave gaven inden det bliver sommerferie i hvert fald... håber det er ok..
: )

bare WUNDERBAR sagde ...

Snullemor-
Nej vær der endeligt.. Det er helt pinligt at jeg ikk kan beslutte mig.. Jeg havde faktisk tænkt på noget ud til havestuen men så gik jeg lidt fra det fordi jeg tænkte man skulle se det inde.. Så tænkte jeg på ungernes forbogstaver men da Carl Emil jo er dobbelt navn så ser det måske også lidt sjovt ud... Jeg melder tilbage hurtigst... :-)

Marie sagde ...

Rakel, det er bare den skønnest have I har. Er vild med det hele er lidt vildt og tilfældigt.
Der er ikke noget bedre end at rode i jorden, det er afslappende på en måde som kun havearbejde kan være :)

dqpage sagde ...

Sikken flot og hyggelig have du har.
Jeg har selv overvejet et medlemsskab af haveforeningen - det med det årlige besøg anede jeg ikke .. men som du siger: en god lejlighed til at få ryddet op + en del tips med i købet :o)
Tak for havekigget
hilsen Mona

Ingeborg sagde ...

Du har en hel vidunderlig have - det tænker jeg altid når jeg ser billederne. Imponerende mængde skærmblomster. Jeg har selv købt en lille bitte en på et havemarked. Jeg går og er lidt trist over at staudevalmuerne allerede er forbi hos mig - så er det godt pæonerne er her...

bare WUNDERBAR sagde ...

Marolle-
Jeg kan også virkeligt godt li det vilde og så det lidt tæmmede i en forening.. Vi har også svalderkål og brændenælder og en virkeligt vild hæk med mirabelletræer og alt muligt andet indblandet... :)
Og ja det er en lise for sjælen at nusse rundt derude.. :)

Mona-
ALtså jeg ved jo ikke om det er alle steder at haveforeningen kommer på besøg, men man kan altså også godt melde fra til at man ikke vil have besøg, men jeg synes bare det kunne være meget sjovt og hyggeligt.. :)

Ingeborg-
Mine pæoner er slet ikke igang endnu.. de står med fine store knopper, men er slet ikke sprunget ud.. :) Men tilgengæld har jeg så valmuerne endnu, hvor der stadig er uudsprungne knopper.. men de har godt nok slet ikk godt af al den regn.. :)

Unknown sagde ...

Fin fin have, og fine krukker du har på terrassen - hvor er de mon købt?