søndag den 24. november 2013

Bøger.


Jeg var ikke så gammel, da jeg første gang læste bogen "Ikke uden min datter". Jeg syntes virkeligt at den var spændende, og jeg husker, at det var rigtigt svært at forstå, hvordan nogle mennesker var stillet et helt anderledes liv i sigte, end det jeg agerede i.

Jeg har ventet på at få lov at læse den nye bog "Forfulgt", der udkom for nyligt.

Her beskriver datteren Mahtob, hvordan hun som barn oplevede at bo med sin mor og far, flugten fra Iran og faren, og hvordan hun med moderen forsøger at lave et nyt liv.

Mahtob har aldrig læst sin mors bøger, så derfor er bogen her en helt ny side af sagen, og på ingen måde farvet af hvordan moderen har oplevet tiden.

Jeg er næsten færdig med bogen, og som så mange gange før er man lidt i et dilemma, fordi man på en side gerne vil vide hvad bogen ender med, og på den anden side ikke ønsker at den slutter.

Sådan er det altid med gode bøger!

Har du nogen du kan anbefale, som de næste jeg bør læse?

5 kommentarer:

Marie-Louise sagde ...

Der er jo så mage gode bøger. Haruki murakami skriver vanvittig gode bøger. Brobyggerne af Jan Guillou er også underholdende. Karitas uden titel er en klar favorit.
Jeg er ved at læse Kim Leines prisvindende bog. Dene r også god, men det går lidt langsommere med læsningen. Den er lid tung, men god.

Jeg var også meget opslugt at "ikke uden min datter", men afskyede filmen, som blev voldsomt amerikaniseret efter min smag....ved godt at hun er amerikaner, men alligevel.
God søndag 😊

bare WUNDERBAR sagde ...

Hej Marie Louise.
Tak for anbefalinger. :) jeg elsker at læse. I de sidste år er det blevet til virkeligt mange krimier. Kim Leine har jeg læst lidt af mrn ikke Profeterne i evighedsfjorden. Havde faktisk tænkt på at gi min far den i julegave. Vil kigge på de andre også. En af mine yndlings forfattere er Khaled Hosseini :)

Marie-Louise sagde ...

Khaled Hosseini skriver også fantastisk. Har du læst hans nyeste bog? Den er god, men meget anderledes end de to forrige, synes jeg. Jeg elsker også at læse, men læser aldrig krimier. Er ikke særlig vild med den meget makabre skrivestil der er meget inde for tiden ala Jussi Adlers. Ved godt at det er ren underholdning, men jeg kan godt lide når bøger giver mig noget andet end bare underholdninger. Så det er næsten blevet et princip for mig, at jeg ikke gider læse krimier.

unikarina sagde ...

Jeg vil varmt anbefale den norske forfatter Herbjørg Wassmo. Hun har skrevet flere skønne bøger, som man kan læse igen og igen. Jeg er specielt vild med triologien om Tora samt triologien Dinas bog, Lykkens søn og Karnas arv. Jeg har læst dem mange gange - og overvejer snart at læse dem igen. Hvis du ikke kan finde dem på biblioteket - så er du velkommen til at låne mine. Jeg arbejder i Viborg og kan nemt komme forbi butikken...

Karin sagde ...

Det kommer jo lidt an på hvilken genre, du godt kan lide. Men Sofi Oksanens bøger er anderledes, men rigtig gode. Specielt Renselse. Lotte Garbers bøger er også en mulighed. Den seneste har jeg ikke læst men de andre af hendes bøger, er anbefalelsesværdig. Endelig Sissel Jo Gazan. Dinosaurens fjer og den senest Svalens graf. Hun skriver krimi med stil.
Det var et par muligheder. På min blog er der også lidt anmeldelser.