mandag den 2. december 2013

Rejsen til sundhed.


De sidste mange aftener har jeg læst i min nye bog "Rejsen til sundhed".
Jeg er den type, som har et ønske om at leve sundt, at passe på mig selv og at lære vores børn nogle sunde vaner. Men lidt for ofte er jeg bare ikke særligt sund. Jeg har for travlt, spiser det forkerte eller glemmer at spise, og samtidigt er det så uoverskueligt med alle de kure, der siger hver deres.
Jeg er ikke rigtigt til ekstremer, når det angår min sundhed, og jeg har hverken fulgt Anne Bech, LCHF, Palæo, Dukan eller andre kure. Egentligt vil jeg helst bruge min sunde fornuft og desuden elsker jeg kartofler og den slags!

Jeg havde graviditets sukkersyge, da jeg ventede vores yngste, så jeg har på egen krop prøvet, hvad det vil sige ,at skulle leve med en sygdom, som kræver, at man er struktureret og engageret hvad ens egen sundhed angår. Men gravidtets sukkersyge går som bekendt over, og i takt med det, mistede jeg også mange af de gode vaner jeg ellers havde fået bygget op, vaner som jeg faktisk savner!

Anja og Zenia har sammen skrevet en bog, hvor de tager læseren med på en rigtigt fængende, spændende og inspirerende sundhedsrejse. Bogen er nytænkende i sin opbygning. Zenia og Anja skiftes til at fortælle og gennem deres samtaler og interviews føres man med på rejser, der spænder vidt fra New York til London og Indien.

De dygtige damer skriver selv:

Er der noget bedre end at sætte tænderne i en saftig kanelsnegl med et tykt lag kanelremonce? Det skulle da vel lige være, hvis den var ledsaget af en dampende varm, friskbrygget kaffe latte og duften af nytrykt avispapir en søndag morgen. Eller hvad med et duggende iskoldt og rislende glas hvidvin med noter af koldpresset solmodne æbler, mens duften af syrener står i den lune sommeraftenluft?

♥ Det kalder vi nydelse ♥
Kender du følelsen af at være i ægte nærværende selskab med gode venner og familie? Eller den intense glæde, der opstår, når du fører en god, meningsfuld samtale med en person, du har en tæt og dyb relation med. En person der vil dig alt det bedste, og som du får støtte og inspiration fra?
♥ Det kalder vi nærvær ♥

Sundhed handler om nydelsen ved at spise og lykken ved at være nærværende Vi nægter at give afkald på de livsindslag, der beriger os med glæde og tilfredsstillelse. Så hvad gør man, når man gerne vil være sund og befinder sig selv ved en skillevej, hvor en pil peger i retningen af radikal sundhed, doktriner og ’nej tak jeg er på kur’, og den anden pil viser vejen til et overforbrug og en krop der emmer af slaphed, opgivelse og frustration?

Man finder skovlen frem og baner sin egen vej. Det var det vi gjorde. Vi tog på jagt efter sundhedsrollemodeller, ernæringseksperter, fitnessinstruktører og yogaguruer, som vi så op til og beundrede. I bedste CIA-stil satte vi dem bag afhøringslampen og udspurgte dem om deres livsstil, deres kost og hvor meget de bevægede sig. Hvad fandt vi frem til? At de heller ikke var villige til at opgive de stunder, begivenheder og hvad der dertil hører, der gav dem nydelse og lykke. Vi fandt ud af, at kravet på nydelse harmonerer med og er betinget af, hvordan vi i øvrigt lever vores liv. Det har vi skrevet en bog om. Rejsen til sundhed. Her fortæller vi, hvordan vi finder vej til en livsstil, der kombinerer nydelse og lykke med energi, overskud og en krop, som vi er i stand til at kommunikere mere intelligent med.

Jeg synes at Anja og Zenias måde at anskue sundhed på er forfriskende. Igennem bogen møder jeg mange forskellige eksperter, alle passionerede mennesker, som hver især fortæller hvad sundhed er for dem, og giver et bud på hvordan, vi kan leve et sundt liv. Samtidigt får man opskrifter fra hver af de interviewede, og oplever flere forskellige kulturer.

Du kan se mere på www.naturazin.dk, hvor du også gratis kan downloade E bøger og planer for, hvordan man kan finde vejen til sundhed, nydelse og nærvær. Og finder du det interessant, er "Rejsen til sundhed" bogen et oplagt julegaveønske.

2 kommentarer:

dqpage sagde ...

Det lyder som en yderst spændende bog. Tak for tippet.

bare WUNDERBAR sagde ...

Hej Mona Elisabeth.
Den er virkeligt spændende. Og en rigtigt fængende måde at være skrevet på hvor man som læser næsten føler at man er med på rejsen :)