tirsdag den 30. juni 2015

Aften i haven.


Aftenhavevandring og aftenarbejde i haven... det er der jeg ofte føler mig i zen.
Når ungerne er puttet, så er aftenen min egen, og på de her lune aftener kan man gå ude til nærmest uendeligt.
Der er den vildeste fuglefløjt i haven. I aften kredsede en flok fløjtende svaler i noget der lignede en fangeleg over haven, og to tykke duer havde taget plads på gyngestativet.
Når det har været lunt om dagen og duggen falder om aftenen får duftende også for alvor fat. Jeg elsker dufte næsten ligeså meget som planterne i sig selv.
Lige nu blomstrer hylden på sit højeste og hele den ene side af haven er indhyldet i en sød hyldeduft. I drivhuset dufter der kraftigt af mynte, for en enkelt plante har sneget sig op igennem fliserne ved kanten af glasset. I modsatte side af haven dufter en uægte jasmin, og så er der alle de helt fantastiske dufte af roser.

Der i haven om aftenen føler jeg virkeligt at jeg stresser af. Jeg får vandet, nippet ukrudt, taget kanter og jagtet dræbersnegle. Og imens man gør det, så kobles alt andet bare fra.
Jeg kunne virkeligt unde alle mennesker det privilegie at have en have og at kunne følge liv gro og planter spire og ikke mindst at føle glæden ved det.

På billederne herover er der bla. ribs, roserne New Dawn, Pernille Poulsen og Mandarin. Uægte jasmin (den ægte dufter ikke og er ikke nær så køn), morgenfrue, valmuer, nellikkerod, figner, røllike og salvie.

UPDATE : Jeg har lige opdaget, at ÆvleBævle aka Jeannett har også lige været på havevandring i køkkenhaven, måske du også vil med en smut forbi der? Så er det HER du klikker. Hendes køkkenhave er misundelsesværdig!

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg har fulgt din blog igennem flere år, men får aldrig skrevet en lille kommentar til dig. Nu får du så en lille hilsen. :-) Det er en fornøjelse at kigge ind til dig på din blog! Dine fotos er så stemningsfulde og smukke. Men også ordene til dine billeder kan jeg enormt godt lide. Der er en så sympatisk og særlig klang i dine tekster.

Rigtig god sommer til dig og dine!

Hilsner fra Tove B.

bare WUNDERBAR sagde ...

Hej Tove B :)

Tusinde tak for din søde kommentar, både om ord og billeder. :) Jeg sætter mere pris på den end du aner. Blogverdenen er ikke så besøgt, som den har været, instagram har overtaget en stor del, så nogengange bliver man helt i tvivl om der stadig er nogen der læser med. :) Derfor bliver jeg glad for at høre at du sætter pris på bloggen...
Tak :)

Mange hilsener fra
Rakel

Unknown sagde ...

tak for den dejligste og mest blomstrende aftentur! gid man kunne trykke på en knap på tastaturet, og vups - så stod man i din have til en kop samtale og indsnusning af dufte :) det gad jeg så godt!

bare WUNDERBAR sagde ...

Du skulle simpelthen være mere end vekommen :)
Jeg elsker at gå havevandringen med havegæster, det er så meget sjovere. At dufte og opleve haven og det den byder på sammen er fantastisk, hvis man deler det med nogen, der har samme hang til havelivet. :)