mandag den 17. oktober 2011

Citronmelisse...



Jeg elsker krydderurter, mest for den duft de giver... Basilikum er blandt favoritterne, og jeg køber den ofte, men jeg har bare ikke rigtigt held med at holde dem i live indendørs....
Tilfældigt købte jeg en citronmelisse, mest fordi de ikke havde mynte, men jeg elsker citrus og jeg har opdaget at citronmelissen er virkeligt nem at passe, villig, og bare bliver ved at stå med sine grønne næsten gennemsigtige blade...
Jeg synes, der er noget fin stemning over at have krydderurter i køkkenet, og jeg tror denne her bliver fast inventar, om ikke andet så fordi jeg elsker duften....

19 kommentarer:

Anne sagde ...

Jeg elsker duften af citronmelisse! Den minder lidt om ferie, synes jeg:)

HannasHörna sagde ...

Hej hej!

Så härliga bilder. Ett tips är att odla egen basilika, då klarar den allt! Vi har haft vår sedan i våras...

Ha en dag! Kram/Hanna

Malene sagde ...

Tak for tippet. Elsker også både synet og duften af friske krydderurter, men er så ærgerlig over, at de ikke holder sig bedre. Må prøve en citronmelisse - elsker nemlig også citrus:)

Marina sagde ...

Det er et super dejligt, næsten sommerligt billed, af den nemme og fine citronmelisse. Lige til at blive glad af.

Anonym sagde ...

Jeg bliver også ved med at købe krydderurter, men også her dør de på stribe! Det er efterhånden en halvdyr fornøjelse. Drømmer om et højbed i haven fyldt med krydderurter. - Min favorit er mynte.
Jeg har lige sendt dig en mail :o)

Anne sagde ...

Elsker også duften af Citronmelisse,!
Men hold dem i en krukke. Plantede selv for nogle år siden to små duske i mit bed og de spreder sig hurtigere en pesten... og var næsten ikke til at komme af med igen.

Petra / Popetotrora sagde ...

Ja, visst är det härlig med färska kryddor i köket. Och citronmeliss som doftar så gott... :-)

bare WUNDERBAR sagde ...

Anne-
ja måske den gør.. der er ihvertfald noget forår/sommer friskhed over duften og den grønne farve.. :)

Hannas-
Åh jeg har svært ved helt at forstå hvad du mener lige der på svensk? Noget med at jeg skal lave dem selv eller hvad er det?? Kan du uddybe? :)

Malene-
Ja det kunne nemlig være rigtigt lækkert med sådan en køkkenvindues karm fyldt med krydderurter.. Men citronmelissen ser ud til at holde over al forventning.. :)

Marina-
Ja selvom vi nu er på vej mod en helt anden årstid og jeg idag har købt den første hyacint.. ;)

Ida-
Ja præcist, og ellers skal man spise dem sindsygt hurtigt.. Hvis jeg køber en basilikum bruger jeg den ofte som salat blandet med det andet, det er lækkert, så når den ikk at dø.. :) Tak for din mail, det er jo helt vildt at du har lagret det.. :) Det er faktisk lidt sjovt, for jeg fik faktisk en til min fødselsdag af en veninde.. Ellers tusinde tak.. :)

Anne-
Ja det er faktisk rigtigt.. kan godt se mine forældres bed for mig, hvordan der efterhånden bare er melisse i alt.. :) Men i vindueskarmen er den fin.. :)

Popetotrora-
Ja jeg er også helt vild med duften.. så frisk og citrus agtig.. :)

Pia sagde ...

Efter mange års erfaring er tricket med at holde basilikum indendøre, at når man køber en dusk, skal man tage et pænt stor krukke med nyt jord, dele basilikummen i mindst 4-5 dele og fordele den ene del i krukken - hver stilk er i princippet 1 plante, og så vil man have basilikum hele vinteren i 1-2 store krukker i vindueskarmen, hvis man husker at vande og gøde dem. kh Pia

TrineTusindTing sagde ...

- og lækker krukke og gul emaljekop!!!!!!

Høytrykk sagde ...

Elsker urtepotten!

Unknown sagde ...

Duften er fin og den er også fin at se på:-)
men jeg kan ikke lide smagen...
Men smuk ser den ud i dit køkken :-)

Anonym sagde ...

Hvis du planter den udenfor til sommer så spreder den sig helt vildt hurtigt :) Prøv i dit te med en øko citron skive og lidt ingefær. Eller bare i et glas vand :) Mums!

Unknown sagde ...

Hmmm... håbede lige på en kommentar fra en der havde de vise sten ;-)
Men jeg kan læse, jeg ikke er den eneste der ikke kan holde liv i dem...

bare WUNDERBAR sagde ...

Pia-
Tak for det tip, måske det sku prøves af, selvom jeg plejer at stå af når det gælder noget med gødning.. ;)

Trine-
Koppen er en lopper og potten er fra house doctor.. fine begge dele.. :)

Høytrykk-
Potten er en del af et sæt på tre bønnepotter fra House Doctor.. de er ikke specilt dyre og www.nordhjem.dk har haft dem på udsalg.. :)

Losarinas-
Jeg har faktisk ikk rigtigt smagt det tror jeg... jeg sku bruge det som pynt til nogle muffins med cheese creme topping.. jeg satte et lille blad på toppen sammen med et blåbær.. men bladet fik jeg aldrig spist.. jeg er meget et duftemenneske, så det er tit også derfor jeg har den slags.. :)

Tina-
Lidt sjovt.. havde faktisk en elev før ferien som havde en mynte the med til mig som hun selv havde lavet ved at hælde kogende vand over mynte blade.. så havde hun det lige med i en termo flaske og så et papkrus, så læreren ku smage.. :)) Men det må da være samme princip.. :)

Mette-
Der er vist et par kommentarer af den slags længere oppe.. :)) Goddt vi er flere der har det svært med den slags.. ;)

Fru Sommer sagde ...

mine købe-basilikum holdt lige nøjagtig 1 dag i vindueskarmen (mod nord) og jeg har tidligere købt mig fattig, da det er en krydderurt vi bruger meget. tilfældigt satte jeg en nykøbt basilikum ud i det nyindrettede værksted, som vender mod øst. og vil i tænke jer; jeg har plukket af den siden det tidlige forår og den skyder med de vildeste skud. jeg har intet gjort ved dem (jeg har faktisk 2) desværre var de i går så tørre at jeg tænkte at nu var løbet sgu kørt. gav dem dog lige et skvæt vand og nu strutter de igen !
mit råd vil derfor være, at flytte dem til en solrig vindueskarm ;)

citronmellisen vokser dog udendørs - det ligner jo nærmest en busk !

Louise sagde ...

Altså jeg må lige høre, er din potte meget høj, eller citronmelissen meget lille.... For jeg vil gerne høre hvordan du får den til at se så fin ud...

JO JO bevares, jeg kan godt holde liv i dem, men jeg synes de sådan hænger ned af agtigt.... Ville da gerne ha den stod så flot som det der....

bare WUNDERBAR sagde ...

Fru sommer-
det var dog utroligt at der sku så lidt til... :) der kommer heller ikk særligt meget lys ind i vores køkken, det er også nordvendt.. Tak for tippet.. :)

Louise-
Jeg ved ikke lige... potten er alm blomsterpotte str, og citronmelissen har jeg ikk gjort meget andet ved end at give den vand.. :)

Anonym sagde ...

LOVE your blog!

Besos