torsdag den 24. maj 2012

Rabarber hype...





Jeg har fået noget for rabarber... Ikke nok med at de har en helt fantastisk syrlig og frisk smag, så har de dog også den smukkeste og mest sommerlige lyserødlige farve...

Jeg fornemmer at der sker lidt omkring rabarber i blogland... For mig personligt startede rabarber hypen for alvor for nogle uger siden, da jeg smagte den lækreste rabarberis...
Vi har selv rabarber i haven, og min bedste laver saft, og jeg selv bager smuldre tærter af de sure stænger... Og det er sindsygt lækkert er det..! Nu er de også begyndt at sælge danske jordbær, og lige de to er en ret god kombination...

I min lokale Rema har de for tiden større dåser af Fredsted the til 20 kr.
Jeg  synes, at de er kommet ret godt fra både indpakning og smag, og sandeligt om der ikke var en rabarber variant iblandt...

Den er også fin på min nye hylde i Kbh. skabet, det tager jeg bare med som ekstra bonus...

17 kommentarer:

Davids Engle sagde ...

Ja det er en fin the. Tak for tippet:-) Har i øvrigt lige smovset sommerens første rabarbercrumble sidste weekend. Mums. Det var så godt. God fornøjelse med dine "stængler".
Kate

Anonym sagde ...

Jeg er begejstret for rabarber pga. den syrlige smag og den nøjsomme plante som giver så stort et udbytte. I Almanak bringer Claus Meyer en række rabarberopskrifter, og jeg skal snart prøve at bruge bladene som tilbehør til fisk.

bare WUNDERBAR sagde ...

Kate-
Åh ja, de der crumbles de kan bare varieres i en uendelighed.. De bedste er enten med rabarber, pære eller æble og kanel.. Lavede en med jordbær, der var alt for meget saft i dem, og den blev helt blød og gennemvædet.. :)
Og tak, er sikker på jeg finder på noget godt.. :)

bare WUNDERBAR sagde ...

Ida-
Ja det er helt utroligt hvad der kommer ud af blot en enkelt knold.. og så elsker jeg at de er så tidligt på værde, så man hurtigt fornemmer foråret netop der.. :)
Almanak har jeg hørt godt om, men har faktisk aldrig fået kigget i den.. Det skulle jeg måske lige prøve.. Så også at Smilerynker lisbeth havde skrevet kylling med rabarber kompot på hendes madplan og det hæftede jeg mig ved som noget jeg gerne ville prøve... :) Har du have mon? :)

Snullemor sagde ...

Kan man smage rabarberen i teen? Den får jeg da lyst til at prøve...håber der er flere i butikken. Jeg er ikke til kaffe, så ny te er velkommen her..
: )

PS! Skal du ikke lige nå at deltage i min give-away inden den lukker på søndag? Du er jo tilmeldt min blog som læser allerede... bare et tilbud ; )

bare WUNDERBAR sagde ...

Snullemor-
Ja det synes jeg faktisk godt man kan.. Sådan en blanding af sød/syrlig/frisk.. Den er go ihvertfald og billig synes jeg.. :)
Jeg er heller ikke til kaffe, slet ikke.. :)
Og tak for budet, jeg kigger da ind.. :)

Christina sagde ...

Fin tedåse, jeg er lidt en freak hvad forpakning angår.. Sidst jeg købte en løv te var jeg lige ved at købe den rosa bare på grund af dåsen, men smagen vandt og jeg tog den brune. Næste gang bliver det den flotte dåse selvom teen ikke er min favorit ;) hmmmmm, rabarber - det er da sommer så :)

betine sagde ...

Ååååh ja.... den skønne rabarber... Den bor også i min have og heldigvis i riiiiigelige mængder... Nu fik jeg sådan lyst til at lave en smuldrekage :) Og til at tage i Rema og finde lækker the...

Sommerhusliv Hele Aaret sagde ...

Uhm.. det lyder lækkert, elsker alt med rabarber.

Den the må jeg da også have fat i den ser lækker ud:-)

Ha´en dejlig Pinse

Knus Susi

Tina - FRK Gadekjær sagde ...

Tak for tippet. Er selv stor te drikker og -entusiast, så den skal da helt klart prøves... også er det da en fin dåse, hvilket bestemt også er vigtigt :-)

Elsker nemlig også rabarber, det er virkelig noget der varsler sommer. Vi har også en masse i haven og plejer at lave både saft, men også marmelade af det hvert år, mums :-)

Louise sagde ...

ahhh, den så jeg godt da jeg handlede igår.... Men ku ikke helt finde ud af om jeg skulle købe den.... Det kan godt være jeg lige blir nødt til det så....

Den skal da nok smages.... Rababer er bare dejlige... Det her du ret i.

Unknown sagde ...

Uhmmm.. Rabarber!

Elsker den syrlige stængel, der herhjemme bliver brugt flittigt i hjemmebagte kager...

Rigtig god Pinse! ;)

bare WUNDERBAR sagde ...

Christina-
Ha ha.. sådan er jeg også.. det er vigtigere at dåsen er pæn.. Eller ihvertfald meget vigtigt... :)
Men den her rabarber sag er fin til en tyver da..:)

Btine-
Ja man kan altså så hurtigt fristes.. :) Og ja det er helt vildt som enkelte planter bare giver og giver.. :)

Susi-
Der var flere forskellige varianter at vælge mellem, også med andre flotte dåser.. :)
Rigtigt god pinse til dig også.. :)

Tina-
Ja marmelade er også godt.. Synes at den man køber i butikkerne med rabarber jordbær er alt for sød.. Når det er hjemmelavet kan man bevare mere af den syrlige friske smag også.. :)

Louise-
Ja det kender jeg godt.. så tænker man at man skal styre sig, og så er der nogen som flasher noget, og så må man alligevel overgive sig.. Undskyld... ;)

Christina-
Syrligt er altid godt med det søde og rabarber er bare sommerlige.. og farven, den er SÅ fin.. :)
Rigtigt god solskins sommerlig pinse til dig også.. :)

Lene's kage-design sagde ...

Jeg købte også en the i mandags, men de havde desværre allerede udsolgt da jeg kom til middag :( men en enkelt med lakrids blev det til :)
God pinse

kathrineskyum sagde ...

Hos os kan vi spise rabarberkompot til stort set alt :), vi elsker rabarber! Har lige fået en opskrift på en kærnemælks pannacotta med rabarbersirup, den skal afprøves hurtigs muligt!
Og den the skal jeg saft suste ha fat i. :)

Junette sagde ...

Jeg fik for alvor øjnene op for rabarber da jeg blev ramt af diabetes. Rabarber er nemlig den eneste frugt (hvis det da er en frugt?, i hvert fald en dessert-spise), som ikke giver blodsukkerstigning. Det gør alt anden frugt, så på den måde er rabarber genial.

bare WUNDERBAR sagde ...

Lene-
Var den også med lakrids?... De har garanteret heller ikk flere hos os nu...

Katrine-
Åh du lyder som en der er rigtigt go til det med mad... Lækkert!! Og rababer sirup.. Uhm...

Junette-
Det vidste jeg faktisk slet ikk. Har selv haft sukkersyge da jeg ventede Carl Emil, og tabte mig rigtigt meget da.. Men nu har jeg taget 12 kg på siden og har egentligt ret dårlig samvittighed over det.. Dengang var jeg ellers rigtigt go til det med at spise sundt...